In de vierde week van juli (20-25 juli 2015, red.) stond Utrecht het teken van Studio Stekker Festival. De artiesten die op het festival geprogrammeerd stonden, gingen een week kopje onder in Kytopia om elkaar te leren kennen en nieuwe muziek te maken. Het resultaat werd zaterdag 25 juli in de Voorveldse polder gepresenteerd. 3voor12/Utrecht deed in drie delen verslag van de studioweek. Deel 1: de aftrap.

Kytopia, maandag, vroeg in de middag. Het gonst in de gangen en de grote popzaal, de lucht vibreert van de energie. De artiesten druppelen één voor één binnen, rolkoffertjes achter zich aan, de muzikale speeltuin van Colin Benders (Kyteman) in. Vader en manager Erik kijkt tevreden toe. “Straks klinkt er hier muziek in hoekjes waarvan je niet eens wist dat ze bestonden.”

De studio van DJ DNA © Raymond Dekker

“Er was heel veel animo voor Studio Stekker”, vertelt een enthousiaste Pitto samen met Lodewijk Rondeboom, organisatoren van Studio Stekker (Vers Vermaak en Triomf). In zijn mondhoek bungelt een sigaret, al een kwartier lang – te druk om hem aan te steken. “Omdat we niet zeker wisten of we iedereen wel kwijt konden, hebben we de paaldansstudio van de onderburen tijdelijk bij Kytopia getrokken.” Dat was vorig jaar wel anders. Colin en consorten zaten destijds middenin de verhuizing, een deel van de ruimtes was nog niet in gebruik genomen. Inmiddels heeft iedere Kytopiaan zijn eigen stek en is het aan de Stekker-muzikanten om zich ertussen te nestelen. Met de artiesten arriveert ook het bier. Bij de entree, naast de vroegere garderoberuimte, staan twee koelkasten klaar. Weer enkele uren later staan ze tevreden te zoemen, volgestouwd met vijftig treetjes bier en via een ingewikkeld netwerk van verlengsnoeren (ziet iemand hier een stopcontact?) voorzien van elektriciteit.

Sommigen nemen uitgebreid de tijd voor een rondje oude bekenden begroeten en nieuwe handen schudden. Anderen, zoals Johannes Brecht, beginnen direct met opbouwen. De Duitser neemt zijn nieuwe album deze week in Kytopia op. Hij heeft zijn eigen muzikanten meegenomen, de grote lijnen liggen al vast, maar tijdens Stekker weet je het nooit. Componist Francesco Tristano speelt ook met het idee zijn nieuwe plaat deze week op te nemen. Eigenlijk was hij het vorig jaar tijdens Stekker al van plan. Schouderophalend zegt hij: “I got distracted. Het gaat hier vierentwintig uur per dag door.”

In de nok van Kytopia treffen we de spil van Studio Stekker. De synthesizerzolder van Sonar Traffic (Allert Aalders en Ben Spaander), het onderkomen van meer dan vijftig verschillende synthesizers. Aalders nodigt de Stekker-artiesten van harte uit zijn machines te komen testen. Hoe ze op de ruimte reageren? Veelal hetzelfde, vertelt Aalders. “Eén van de twee variaties op holy … .” Rechts naast de deur is Maarten Vos met geluiden aan het pielen, achterin verliest Sie Medway Smith zich boven een modulair systeem.

Tegen acht uur stroomt Kytopia leeg en verplaatst de activiteit zich naar TivoliVredenburg. Daar opent Francesco Tristano het publieke deel van de week. Tijdens de voorgaande edities was Stekker gedurende de studioweek een gesloten bolwerk. Nu is de tijd rijp om meer naar buiten te treden en Studio Stekker Festival door middel van vijf showcases een evenement voor iedereen te maken.

Het volledige artikel is op 21 juli 2015 verschenen op 3voor12/Utrecht. Foto’s: Raymond Dekker, Paul van Dorsten.